Hohenzollernbrücke in Köln, © Oliver Franke, Tourismus NRW e.V.
Claudia Stern, © Tourismus NRW e.V. / Dominik Ketz

Clau­dia Stern

Je am­bas­sa­dri­ce voor heer­lijk­he­den voor de Keu­len & Rhein-Erft-re­gio

Clau­dia Stern is ge­stu­deer­de ho­te­lier en som­me­lier en in­mid­dels al twee de­cen­nia in dienst van het cu­li­nai­re ge­not.

“Je krijgt ook alles in lekker!”

Claudia Stern is gestudeerde hotelier en sommelier en inmiddels al twee decennia in dienst van het culinaire genot. In haar Keulse restaurant VINTAGE am Rhein kan men niet alleen heerlijk eten, maar ook een interessante wijnreis maken. Claudia Stern stelt haar lokaal ook voor diverse evenementen ter beschikking, is uitgever van een culinair tijdschrift, heeft een eigen delicatesse-assortiment ontwikkeld en biedt kookcursussen op het hoogste niveau aan. Ze is helemaal onderste boven van de diversiteit van het Noordrijn-Westfaalse genotlandschap en daarom ook reeds sinds enkele jaren onderweg als ambassadrice voor heerlijkheden voor de regio Keulen & Rhein-Erft.

Genot in Noordrijn-Westfalen?
7 vragen aan … Claudia Stern

U bent de ambassadrice voor heerlijkheden van de regio de Keulen & Rhein-Erft - waarom eigenlijk?
Ik houd van mijn stad Keulen; ik ben weliswaar niet hier geboren, maar kom oorspronkelijk uit Baden. Waarschijnlijk beleef ik juist nu na bijna 20 jaar, hoe mooi het is om toegang tot carnaval, vrienden en tot de creatieve kunstscène te hebben of er zelfs helemaal bij te horen. Voor mij is het belangrijk, dat iedere gast na een culinaire avond in het VINTAGE of een interessante persoon heeft leren kennen of een genotvolle boodschap mee naar huis kan nemen. Dat is één van de basisvoorwaarden, die ik voor mijzelf heb gesteld en die ik ook van mijn team verwacht. Ik ben ervan overtuigd, dat wij samen een bijdrage leveren, dat iedere bezoeker van Keulen of Noordrijn-Westfalen een genotvolle boodschap meeneemt. Dat heeft dan ook altijd zijn weerga in ons doen. Daarom zet ik mij ook zo graag in voor het Hotel- und Gaststättenverband, ben ik lid van het comité voor Toerisme en handel van de IHK. Bovendien ben ik gewoon erg creatief en verheug ik mij er zeer over, dat ik met het VINTAGE ook buiten de grenzen van Keulen een bepaalde bekendheid heb vergaard. Een uitstekend evenement, dat ik inmiddels sinds 13 jaar organiseer, is het Gala des Deutschen Fernsehpreises. Dit evenement behoort tot de belangrijkste en stralendste media-evenementen in Duitsland. Als op 2 oktober weer 1250 bekendheden uit de televisiewereld in Keulen aanwezig zijn, is het een fantastisch gevoel, als gastvrouw voor meer genot in Noordrijn-Westfalen te kunnen zorgen.

Wat denkt u: Waarom kan men Noordrijn-Westfalen genotsland noemen?
Het is de diversiteit, die Noordrijn-Westfalen zo anders maakt. Men kan zoveel heerlijke dingen ontdekken. Daarbij zijn de twaalf regio's zo divers en zo vrolijk. In de metropolen vindt men uitstekende restaurants met een fantastisch scenario. En op het platteland vindt men tal van gelegenheden, waar men graag naar toe gaat. En niet op de laatste plaats spelen de producenten een grote rol, want zij laten je steeds weer verbaasd opkijken; bijvoorbeeld Peter van Nahmen, de producent van het Niederrheinse ganzenijs of de familie Frason van de bioboerderij Peters. En dan het Kölsch: Een bier met een grote binding met de stad en een uitstekende kwaliteit - dat mag men een ware levensinstelling noemen! En niet te vergeten: de gebroerders Richraths, die met hun REWE-supermarkten regionaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Of de bietenstroop, waarmee men heerlijke gerechten kan toveren. Maar ook de grote traditionele Noordrijn-Westfaalse bedrijven zoals bijvoorbeeld Miele, die een bedrijfs- en genotscultuur hoog houden, die zijn weerga niet kent. Of, of, of.

Wat is karakteristiek voor een genotsmens?
Vast wel: nieuwsgierigheid. Zeer zeker: vreugde. Maar ook: liefde voor de natuur. Kort samengevat: Mensen, die het geluk hebben, de mooie kanten van het leven te kennen, te herkennen en deze vooral ook weten te waarderen.

U geeft iedere dag 100 procent. Hoe ziet voor u de perfecte culinaire start van de dag eruit?
Ik maak hier wel een verschil tussen door de week en een zondag! Een lekkere vers gezette espresso. Dan door de groengordel eerst eens langs de mooiste laan van Keulen joggen en dan tot aan de televisietoren en terug of gewoon een paar rondjes om de Aachener Weiher. Dan zonder op de tijd te moeten letten poetsen en van een yoghurt met verse vruchten genieten. 's Zondags is dat natuurlijk anders: Wakker worden, koffie mee naar bed nemen, een mooi boek lezen, nog eens lekker luieren, van de lunch een ontbijtje maken of andersom. Daartoe hoort voor mij een lekker gekookt eitje met Fleur de Sel en roggenbrood met boter. En een rozijnbroodje met boter.. maar daar moet ik dan ook weerstaan - want daar kun je gewoon niet genoeg van krijgen.

U inspireert uw gasten en collega's met uw producten en gerechten. Welke producent in uw regio is de bron van uw inspiratie?
Daar kan ik een heleboel noemen; bijvoorbeeld de familie Frason van de bioboerderij Peters. Of Peter Metternich van de natuurslagerij Hennes. Dan nog de Löffelweise Lebensmittelmanufaktur. En wie van zoet houdt; chocolade van Coppeneur. Ook mijn collega Heinemann is een echte uitblinker in zijn vak. En zoals gezegd - Peter van Nahmen evenals de Richraths. En natuurlijk mevrouw Römer van de Haaner Felsenquelle. Wij hebben een werkelijk fantastisch mineraalwater-idee bedacht. Het “Stille Wasser” voor Keulen en het “Laute Wasser” voor Keulen uit de dichtstbijzijnde waterbron van Keulen. Het zou echt fantastisch zijn, als veel mensen deze in mijn ogen pure stadmarketing-idee en vooral de grootst mogelijke kwaliteit van het mineraalwater weten te waarderen.

Heeft u een persoonlijk advies, een speciale tip voor bezoekers van het genotsland Noordrijn-Westfalen?
Natuurlijk de dom in Keulen beleven. En een Kölsch drinken. En met de boot naar Königswinter en heel traditioneel naar de Drachenfels met de tram. Het uitzicht op het Rheintal is gewoon sensationeel.

En tenslotte: Uw persoonlijk genot motto?
“Gewoon zin in goed” is mijn huidige motto. Omdat - men superlatieven al genoeg in de reclame hoort, en ik echt “goed” het beste vind.
En vervolgens met een knipoog: save water, drink wine.
En het logische vervolg hierop is: love food, love life.