Hohenhof, Hagen, © Tobias Roch

De Ho­hen­hof in Ha­gen

Een van de wei­nig be­hou­den ge­ble­ven voor­beel­den voor een com­pleet Ju­gend­stil-kunst­werk

Ge­bouwd door Hen­ry van de Vel­de, be­woond door Karl Ernst Os­t­haus en be­zocht door Wal­ter Gro­pi­us: De Ho­hen­hof is het high­light on­der de bouw­wer­ken van de vil­la­ko­lo­nie Ho­hen­ha­gen en be­hoort tot de meest be­lang­rij­ke ge­bou­wen in Eu­ro­pa wat be­treft de ar­chi­tec­to­ni­sche ge­schie­de­nis.

Tussen 1906 en 1908 werd de Hohenhof in Hagen, dat onderdeel is van de villakolonie Hohenhagen, door de Belgische kunstenaar/architect Henry van de Velde gebouwd als woonhuis voor de familie van Karl Ernst Osthaus. Van de Velde was oprichter van de 'Weimarer Kunstgewerbeschule', die onder leiding van Gropius vanaf 1919 als Bauhaus verder ging. Karl Ernst Osthaus was Folkwang-museumoprichter en kunstbeschermer die zijn geboortestad Hagen gebruikte als experimentele locatie van de moderne kunst.

Van de Velde gaf van de architectuur tot en met het interieur in afspraak met Osthaus het hele gebouw vorm 'uit één gietsel'. Het idee van een compleet kunstwerk omvatte ook meubels, schilderijen, bestek; en zelfs de kleding van de bewoners. Zo droeg Gertrud Osthaus tijdens ontvangsten jurken die waren ontworpen door Van de Velde en passende sieraden. Ook de tuin is een voortzetting van het huis en werd streng-formaal in scène gezet.

De Hohenhof is tegenwoordig, naast de in de oorspronkelijke vorm behouden en gereconstrueerde ruimtes, het museum van de 'Hagener Impuls' en wordt in het Bauhausjaar 2019 zelf een tentoonstellingsstuk. 
www.osthausmuseum.de

Hier vind je de highlights ter gelegenheid van het Bauhaus-jubileumjaar in Hagen. 

Kaart van NRW