Marcel Schmitz bij zijn ijssalon, de Oecher Eis-Treff in Aachener, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

Een ech­te “Oe­cher” met twee gro­te pas­sies

No­te­nijs en glüh­wein

Der Oecher Glühwein-Treff auf dem Katschhof ist der älteste Glühweinstand des Aachener Weihnachtsmarktes., © Tobias Friedrich

Ake­naar glüh­wein­bij­een­komst

„Al van toen ik nog een kleine jongen was“, herinnert Marcel Schmitz zich, „heb ik mijzelf altijd op de voorgrond gezet“. Hij wou niet alleen maar glazen afwassen, maar op de plaats van de actie zijn. Midden in het gewoel. Hij wou altijd maar opnieuw vooraan staan aan de toog van de glühweinstand die zijn ouders op de Akense kerstmarkt uitbaatten. Ondertussen bestaat het “Oecher Glühwein-Treff“ (de eerste glühweinstand in Aken) al meer dan 40 jaar. De wijn (rood, wit en alcoholvrij) wordt nog steeds door dezelfde wijnbouwers als in 1976 geleverd. En ook in deze advent staat de grote, stemmig verlichte houten hut terug vlakbij het Katschhof tussen het historische stadhuis en de Akense dom. Achter de toog: Marcel Schmitz, inmiddels 39 en zelf vader van twee kinderen.

Ge­bruik non-stop

Het opbouwen start al begin november. En tot de stand nog in de nacht voor kerstmis terug in afzonderlijke onderdelen wordt gedemonteerd en opgeladen, blijft er voor Marcel nauwelijks tijd om te ademen. „Want ik ben dan elke dag 14 uur in de weer“, zegt de jongen van toen die het nooit anders heeft geweten. En de volwassene van vandaag, die het ook nooit anders zou willen. „Ik ben het niet gewoon om af te remmen“, voegt hij er snel aan toe en zet zijn guitige glimlach op. „Ook niet van mijn vrouw ...“

  • Marcel met een dienblad voor glühwein, © Tourismus NRW e.V.
  • Plank in de glühweinstand, © Tourismus NRW e.V.
  • Glühwein wordt gegoten, © Tourismus NRW e.V.
  • Marcel deelt glühwein uit, © Tourismus NRW e.V.

Zij is de echte Akenaar die zichzelf tegelijk een individualist en perfectionist noemt, van München naar zijn thuisstad Aken gevolgd. Hier ontmoeten we Marcel voor het eerst als de temperaturen nog niet geschikt zijn voor glühwein. Het is veeleer de zomer die stilaan op zijn laatste benen loopt. ’s Morgensvroeg is het al een beetje fris. Toch zitten er mensen ontspannen op de bankjes in het park aan de Frankenberger Burg, waar Karel de Grote dankzij een magische ring verliefd is geworden, en genieten van de warme zonnestralen. Aan de kiosk aan de overkant nemen de vuilnisophalers een korte pauze. Buren komen voorbij en groeten. Een schoolklasje staat opgewonden aan het zebrapad en luistert geduldig naar de waarschuwende woorden van de politieagent. Een hele normale morgen in de Frankenberger wijk.

  • Ijs eten in het park, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • Rij huizen met zonnebloemen, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • Bloemen op de lantaarnpaal, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • Het kasteel van Frankenberg geeft zijn naam aan het district Frankenberg.  , © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
Bij de ijsmachine, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

„Bin­nen­kort open...“

Marcel Schmitz kent men hier al acht jaar. Sinds hij in 2011 in een van de vele Jugendstil-villa’s van de drukke wijk zijn Akense ijssalon opende. Na in totaal drie jaar plannen en precies twaalf maanden nadat hij voor het eerst het bord met het opschrift “Binnenkort open” in het venster hing. “Dat is al zo’n beetje een running joke hier in de wijk”, vertelt de ijssaloneigenaar en gniffelt ook zelf elke keer opnieuw. Hij wou niets aan het toeval overlaten.

Toch stelt zich een heel andere vraag: Waarom ijs? De man maakt toch glühwein? Juist! In de winter is er heerlijk ruikende wijn in het glas en in de zomer oma’s notenijs in de wafel. Twee seizoenszaken die uitstekend met elkaar kunnen worden verbonden en die Marcels twee grote passies zijn.

Welke passie eerst kwam, kan de chef van toen niet meteen aan zijn zeven medewerkers uitleggen terwijl hij ons de eerste bol van zijn zelfgemaakt ijs laat proeven. Zoals reeds gezegd stond hij als kleine jongen al in het glühweincafé van zijn ouders midden onder de bekenden en onbekenden waarmee het contact nooit is afgebroken. “De klanten zijn naar mij toegegroeid”, zegt de 39-jarige en herinnert zich tegelijk aan het notenijs van zijn oma. “Ik wilde het precies zo maken. Ijs uit echte en lekkere ingrediënten en niet uit een of ander poeder.” Hij vertelt het ons en serveert ons tegelijk de volgende bol om te proeven. Na de klassiekers vanille en aardbeien is het dit keer: tomatenijs met een beetje basilicum. Het zorgt voor wat scepsis. Toch weet onze gastheer in het kleine, met liefde voor details ingerichte ijssalon de situatie te redden en geeft toe: “Ok, hier experimenteerde ik nog een beetje …”

  • Verkoop van ijs, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • Omis notenijs, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • Glühwein als koel drankje, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • IJsteller van bovenaf, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

Op dit punt moet een YouTube- of Vimeo-video worden afgespeeld. Wanneer video's op deze website worden toegestaan, worden de gegevens automatisch doorgestuurd naar YouTube of Vimeo.

Accepteer video's
Alleen de beste ingrediënten gaan in Marcel Schmitz's ijs, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

“Ik wilde het precies zo maken. Ijs uit echte en lekkere ingrediënten en niet uit een of ander poeder.”

Marcel Schmitz

De Frankie is een soort kortingsmunt., © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

Be­taal met Fran­kies

Want voor de Akenaar, die op een bepaald moment een managementsopleiding volgde voor hij voor een andere levensweg koos, zijn het niet altijd nieuwe en zo opvallend mogelijke ijssoorten die belangrijk zin. Op de eerste plaats gaat het hem om de grondstoffen en ”dat de mensen merken waarom mijn ijs anders smaakt”. Veel klanten vragen het zich inderdaad daadwerkelijk af. Marcels vaste klanten weten het intussen al lang en sparen al van bij het begin van het seizoen hun 50 EU-Glühs – een munt waarmee men enkel in het Akense ijssalon kan betalen.

Toch maakt Marcel Schmitz met zijn ingrediënten niet zomaar een loze belofte. De bezige jonge ondernemer meent het ook en wordt bij thema’s, zoals klimaat, helemaal ernstig. Want duurzaamheid is voor hem belangrijk, waardoor hij ook bij de keuze van zijn producten geen compromissen wil aangaan. Tenslotte is melk niet zomaar melk en suiker niet zomaar suiker. “En bij vanillestokjes is het net zo als bij wijn”, legt hij uit. “Er zijn honderden soorten in de wereld en elke smaakt anders.” De perfectionist probeert ze (bijna) allemaal voor hij een bepaald vanillestokje kiest dat hij dan voor zijn ijs verwerkt. En de huisvader, voor wie de toekomst van zijn kinderen belangrijk is, let op dat de grondstoffen mogelijks ook afkomstig zijn uit de ecologische landbouw (uit de regio).

  • Vanilla, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • De karamelsaus wordt ook met de hand gemaakt., © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • Aken Printen worden tot kruimels verwerkt. , © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
  • De selectie van hoogwaardige grondstoffen is belangrijk., © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.
Een vanillestokje uit Madagaskar wordt uitgeschraapt, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

“En bij vanillestokjes is het net zo als bij wijn. Er zijn honderden soorten in de wereld en elke smaakt anders.”

Marcel Schmitz

De kleurrijke magneten laten zien welke soorten ijs er in de koelkast liggen. , © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

Be­wust om­gaan met voed­sel

Want net zoals het Akense glühweincafé in 2018 als eerste klimaatneutrale glühweinstand van Duitsland werd gelauwerd, wordt ook in de “ijskeuken” in de wijk Frankenberg veel nadruk gelegd op een bewuste omgang met voedingsmiddelen en het milieu. Dat kunnen zogenaamde kleinigheden zijn, zoals de veelkleurige magneten op de diepvries. Geel staat voor citroen, oranje voor hazelnoot en rood voor aardbei. Telkens wanneer een doos uit de diepvries wordt genomen, wordt ook een magneet verwijderd. “Zo voorkomen we dat de diepvries voortdurend open en dicht gaat”, legt Marcel uit die het systeem zelf heeft uitgevonden. “Het bespaart stroom en beschermt het milieu.” Op dit moment onderhandelt hij met een start-upzaak die eetbare lepels voor hem kan produceren. Nog een plan voor de toekomst.

Kerst­sfeer op de Kat­sch­hof

Want het Akense ijssalon is slechts een keer voorlopig gesloten. Het seizoen is voorbij. En het andere staat voor de deur. Dit keer op het Katschhof. Vier weken lang zullen hier opnieuw elke dag onbekenden en vrienden aan het Akense glühweincafé voorbij slenteren, hun EU-Glüh voor het een of andere glas originele glühwein omwisselen en met Marcel Schmitz over oude en nieuwe tijden babbelen. Zoals gezegd blijft er nauwelijks tijd om even adem te halen. Echter, nog voor de vele lichtjes aangaan en het historische centrum van Aken in de kersttijd duikt, komt Marcel soms al heel vroeg eens helemaal alleen hier naartoe. Dan gaat hij op een bank zitten met zicht op het stadhuis en geniet van “de tijd die ik anders niet heb”. Hij heeft het precies zo gewild.

  • Kerstmarkt raam uitzicht, © Tourismus NRW e.V.
  • Wie met de EU Glühs betaalt, krijgt de Oecher Glühwein goedkoper, © Tourismus NRW e.V.
  • Laatste ronde glühwein, © Tourismus NRW e.V.
  • Marcel neemt een pauze, © Tourismus NRW e.V.
Eifelblick Schöne Aussicht in Nideggen-Schmidt, © Tourismus NRW e.V.

Aken en de Ei­fel

lees meer
Volker Dingebauer, © Ralph Sondermann, Tourismus NRW e.V.

Vol­ker Din­ge­bau­er - Va­kan­tie­fee­ling langs het bag­ger­gat

De melk­boer met een ei­gen woon­boot-ver­huur

Meer Stories uit NRW