Max Ernst Museum van het LVR
Brühl
De schilder, beeldhouwer en wereldburger Max Ernst (1891-1976) weigerde ooit ereburger te worden, omdat ze 'niet strookten met zijn denken, doen en bedragen'. Grote delen van zijn artistieke erfenis keerde echter terug naar zijn geboortestad in het Rheinland. In het voormalige 'Brühler Pavillon' werd in 2005 het Max Ernst Museum geopend. Naast vroege tekeningen en schilderijen uit de jaren '30 tot '70 kan het nagenoeg het gehele grafische werk evenals 70 sculpturen en beelden uit de persoonlijke verzameling van de dadaïst en surrealist presenteren, die vooral in Frankrijk en de Verenigde Staten werkte.
Max Ernst was een van de meest creatieve en innovatieve kunstenaars van de 20e eeuw. Op zoek naar steeds weer nieuwe expressievormen buiten de normen en de 'heerschap van de logica' ontwikkelde hij technieken die ruimte voor gedachten, associaties en dromen boden. Zo ontstonden bizarre figuren, poëtische landschappen en fantastische composities, dienst ingenieusiteit en humor weet te fascineren. Samen met Hans Arp richtte hij in 1919 de Keulse Dada-beweging op, verhuisde drie jaar later naar Parijs en werd wereldberoemd als mede-oprichter van de surrealistische beweging.
Als enige museum wereldwijd kan het Max Ernst Museum Brühl van het LVR terug kijken op ongeveer zeventig creatiejaren van deze uitzonderlijke kunstenaar. Niet ver van kasteel Augustusburg, waar in 1951 het eerste grote retrospectief te zien was, werd in 2005 het museum geopend in het voormalige 'Brühler Pavillon' . Het drie vleugels tellende, laatclassicistische complex uit de 19e eeuw was ooit een populaire excursieplek, waar Max Ernst in zijn jeugd ook graag naartoe ging. Voor het museum, dat met de verzameling Schneppenheim nagenoeg de complete printgrafische werken van Max Ernst in zijn bezit heeft, werd het gebouw uitgebreid met een centraal glazen paviljoen en een 'zwevend' ingangsplateau.
Tot de vaste tentoonstelling van het LVR-museum behoren naast het grafische werk ook 70 bronzen beelden die deels gemaakt zijn van alledaagse voorwerpen zoals eierdoosjes, garenrolletjes en melkflessen maar ook een uniek convoluut van meer dan 700 fotografieën, die het leven van de kunstenaar documenteren. Het belangrijkste stuk van de verzameling vormen tenslotte 36 'D-paintings', allemaal verjaardag- en liefdescadeaus van Max Ernst voor zijn vrouw, de kunstenares Dorothea Tanning. Bovendien presenteert het Museum van het Landschaftsverband Rheinland (LVR) regelmatig internationale speciale tentoonstellingen.
Het Max Ernst Museum in Brühl biedt echter niet alleen museale tentoonstellingsruimtes, maar ook workshops en evenementen in het zogenaamde 'Fantasie Labor' (fantasielaboratorium) aan: in het geboortehuis van de kunstenaar, een in 1885 in laat classicistische stijl gebouwd gebouw, evenals een lichte aanbouw, kunnen bezoekers sinds 2012 kunstzinnige processen zoals de collage (plakbeeld) of frottage (doordruktechniek) zelf uitproberen en hun eigen creativiteit ontdekken. Helemaal in het kader van het grote voorbeeld.