Ehrenhof
Complete complex van de Gesolei Düsseldorf
Het onder de naam Ehrenhof samengevatte gebouwencomplex bestaande uit concertzaal, NRW-Forum, 'Kunstpalast' en 'Rheinterrasse', werd gebouwd van 1925 tot 1926 in de buurt van het oude centrum van Düsseldorf langs de oevers van de Rijn. Aanleiding was de grote tentoonstelling Gesolei (Gesundheitspflege, Soziale Fürsorge, Leibesübungen (gezondheidszorg, sociale welzijnszorg, bewegingsleer)), de toentertijd grootste beurs op Duits grondgebied.
Tentoonstellingsruimtes voor een industriële beurs moesten gebouwd worden. Dat was het oorspronkelijke doel bij de bouw van het complex. Maar het project moest vanwege de Eerste Wereldoorlog worden onderbroken. Het reeds in 1902 gebouwde kunstpaleis werd tenslotte in 1924 door Wilhelm Kreis geïntegreerd in het algehele stedelijke bouwontwerp. Kreis was architect en opvolger van Peter Behrens als directeur van de Kunstgewerbeschule (kunstschool) in Düsseldorf. In 1926 kon de Gesolei op een terrein van 400.000 m² worden geopend.
Direct langs de Rijn en in de buurt van het oude centrum in Düsseldorf ligt de als multifunctionele hal ter gelegenheid van de Gesolei gebouwde 'Rheinhalle', het huidige concertgebouw, een van de mooiste concertgebouwen in Duitsland. De naburige museumgebouwen van de representatieve Ehrenhof vormen een in zich gesloten bereik. Het NRW-Forum is tegenwoordig een tentoonstellingshuis en internationaal cultureel centrum met een accent op fotografie, moderne kunst, digitale cultuur, design en popcultuur. Het schuin tegenoverliggende 'Kunstpalast' heeft sinds de hernieuwde opening in 2001 internationale roem verkregen dankzij de prominente tentoonstellingen rondom Joan Miró, Dalí, Warhol en Caravaggio. Ook de in het 'Kunstpalast' getoonde exposities zoals de schilderijengalerij met de vermaarde Rubens-galerij, de sculpturenverzameling, het grafische kabinet evenals de glasverzameling Hentrich genieten internationaal aanzien. Tot het complex behoort ook de 'Rheinterrasse', een populair evenementenhuis, dat direct langs de Rijn ligt.
In zijn ontwerp richt Wilhelm Kreis zich aan de diverse stijlen en vormen: Zo is er een duidelijke gelijkenis met bouwwerken uit de Oudheid, herkenbaar aan de Romeinse fora evenals de classicistische architectuur. Het gebouwensemble onderscheidt zich door zijn monumentale bouwwijze met horizontale stedelijke bouwkundige uitlijning parallel tot de Rijn net zoals door zijn duidelijke, geometrische structuren. Onderstreept door het uniforme gebruik van het lokale materiaal baksteen en de samenhorigheid van de afzonderlijke gebouwdelen.
www.duesseldorf-tourismus.de