Musiktheater im Revier
Architectonisch compleet kunstwerk in Gelsenkirchen
Yves Klein en andere beroemde kunstenaars hebben het Musiktheater im Revier omgetoverd in een compleet kunstwerk, waarin kunst en architectuur één geheel worden.
Het in 1959 geopende Musiktheater im Revier (MIR) geldt als een van de belangrijkste theatergebouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Het staat aan de Kennedyplatz in Gelsenkirchen en beherbergt het “Große Haus” met tegenwoordig 1008 zitplaatsen en het “Kleine Haus” voor 336 toeschouwers.
Het ver buiten de grenzen van het Ruhrgebied bekende muziektheater heeft een eigen opera-ensemble, een koor en een bekend ballet-ensemble. Er worden hoofdzakelijk opera's, musicals en operettes ten gehore gebracht.
Architectuur en kunst
Het onder de leiding van de architect Werner Ruhnau gebouwde theater is beroemd voor de bijzondere verbinding van architectuur en kunst. Van begin af aan werd voor de planning een beroep gedaan op beroemde kunstenaars. Voor de kunst aan het bouwwerk duiken de namen van onder andere Yves Klein, die de wand-reliëfs in “Gelsenkirchener Blau” in de foyer van het “Große Haus” vorm gaf, en Jean Tinguely, die de zijwanden van de foyer in het “Kleine Haus” ontwierp als beweeglijke installatie.
Verdere kunstwerken zijn het “Röhrenplastik” van Norbert Kricke aan de buitenwand van het “Kleine Haus”, het hoekige witte beton-reliëf van de naar voren geplaatste kassahal van Robert Adams en het pleister-reliëf vna Paul Dierkes aan de ronde wand van de foyer in het “Große Haus”.
De gebouw van het onder monumentenzorg staande theatergebouw bestaat uit een grote blok op een vierkante plattegrond, die met zijn glazen gevel opent naar het plein aan de voorkant. In het bijzonder 's avonds en 's nachts is het verlichte rondsel van het “Große Haus” een van verre zichtbare blikvanger, die door de glazen gevel schijnt. In tegenstelling tot de hoekige grote vorm van de buitenkant zijn de toeschouwerruimtes zachtjes golvend en bieden een optimale zicht vanaf alle zitplaatsen.