Werther Brücke in Wuppertal, © WMG

Tech­no­lo­gie die rolt, rijdt en drijft


His­to­ri­sche stoom­lo­co­mo­tie­ven, zweef­baan en bin­nen­vaart

Technologie die rolt, rijdt en drijft, heeft altijd al gefascineerd. Vooral als het al lang door moderne vervoermiddelen is vervangen. Er is dus altijd een vleugje nostalgie wanneer historische stoomlocomotieven – aangekondigd door dikke rookwolken en een oorverdovend lawaai – het station binnenrijden. Dan is het: “Instappen en de deuren sluiten, alstublieft.” Want zelfs vandaag de dag nemen de historische treinen de passagiers mee terug naar de tijd voordat er ICE's waren. Of drijvende flatgebouwen. Want Noordrijn-Westfalen heeft ook aan de geschiedenis van de binnenvaart een museum gewijd. En ook de Wuppertaalse Zweefbaan rijdt en rijdt en rijdt.

De Kaiserwagen in Wuppertal, © WMG

Dit is uniek


De Wup­per­taal­se Zweef­baan

De Wuppertaalse Zweefbaan is een industrieel monument, de bekendste bezienswaardigheid van de stad en het belangrijkste openbare vervoermiddel. Tot op de dag van vandaag reizen reizigers van station naar station hangend acht tot twaalf meter boven de rivier of het land op dit technisch wonder dat in 1901 werd geopend als een “enkelsporige hangspoorweg”. Vanaf 2024 zullen de bezoekers tijdens een ritje in de “zwevende salon van Wuppertal” opnieuw een authentieke indruk krijgen van de beginjaren van de exploitatie: de nostalgische keizerwagen is een replica van de wagen waarin Keizer Wilhelm II en zijn vrouw Auguste Victoria in 1900 een proefrit hebben gemaakt. Tegenwoordig kunnen koppels zelfs trouwen in de zwevende keizerlijke wagen.
www.schwebebahn.de

De historische locomotiefloods in Erkrath, © Eisenbahn- und Heimatmuseum Erkrath Hochdahl e.V.

Stoom af­bla­zen


Rit­ten met his­to­ri­sche lo­co­mo­tie­ven

Met een oppervlak van ongeveer 46.000 vierkante meter is er in Bochum-Dahlhausen een museum van indrukwekkende omvang. En dat is nodig omwille van de tentoongestelde stukken: meer dan 120 spoorwegvoertuigen zijn te zien in het spoorwegmuseum van Bochum en brengen meer dan 150 jaar spoorweggeschiedenis tot leven. Nostalgische locomotieven zijn hier net zo te vinden als karakteristieke passagiers- en goederenwagons en historische faciliteiten zoals de locomotiefloods, de watertoren en de koolvoorzieningsinstallatie. Tijdens regelmatige themarondleidingen kunnen bezoekers ook opstappen en meerijden. In nostalgische treinen gaat het vervolgens naar historische locaties zoals kolenmijnen en staalfabrieken.
www.eisenbahnmuseum-bochum.de

De indrukwekkende tentoonstellingen in de Erkrath locomotiefloods omvatten een stoomlocomotief met de naam “Emma”, de diesellocomotief “Köf II” en een oude goederenwagon van Henkel. De voertuigen staan langs het historische perron opgesteld. Bovendien bevinden zich in de onder monumentzorg staande locomotiefloods uit 1864, waar de locomotieven van de Bergisch-Märkische Spoorwegen waren ondergebracht, tekeningen, foto's en museumstukken over de spoorlijn tussen Düsseldorf en Elberfeld. Vooral het steile gedeelte tussen Erkrath en Hochdahl, waar de treinen aan een touw omhoog werden getrokken, had een unieke technische eigenschap.

Het museum is van april tot oktober elke vierde zondag van de maand geopend en wordt op andere dagen gebruikt voor culturele evenementen zoals tentoonstellingen, concerten en een kerstmarkt.

De smalspoorlijnen van de Selfkantspoorwegen zijn ook geschikt voor een museum, maar zijn nog lang niet buiten bedrijf gesteld. Tussen 1900 en 1971 waren zij een van de belangrijkste vervoermiddelen in het Nederrijngebied. Treinen van het iets smallere spoortype ontsloten het landelijke gebied rond Geilenkirchen. Tegenwoordig worden nostalgische ritten aangeboden op het 5,5 kilometer lange traject tussen de stations Schierwaldenrath in Gangelt en Gillrath in Geilenkirchen. De originele stoomtreinen van de Selfkantspoorwegen rijden elke zon- en feestdag van Pasen tot eind september. Dan zijn ook de werkplaats, de locomotiefloods en de rijtuighal open voor bezoekers.
www.selfkantbahn.de

Museum van de Duitse Binnenvaart, © Stadt Duisburg

Te wa­ter


Over de ge­schie­de­nis van de bin­nen­vaart

Het Binnenvaartmuseum Duisburg is gewijd aan de volledige geschiedenis van de scheepvaart – van het stenen tijdperk tot heden. In twee voormalige zwemhallen is niet alleen ruimte voor gedetailleerde modellen, maar ook voor originele museumstukken. Hoogtepunten zijn een vrachtzeilschip uit 1930, de tjalk “Goede Verwachting”, en de toegankelijke replica van een binnenvaartschip dat onder de naam “Hermann” dienst doet als speelschip voor kinderen. De tentoonstellingen vertellen veel interessante verhalen over de ontwikkeling van vervoerstechnieken op rivieren, van de boomstamkano tot het moderne schip, en richten zich op het dagelijkse werk en leven van de schippers en hun gezinnen.
www.binnenschifffahrtsmuseum.de

Nog niet ge­noeg?

Dan kunt u hier nog meer in­du­stri­ë­le cul­tuur, his­to­ri­sche am­bach­ten en bru­ta­le ge­brui­ken ont­dek­ken.

lees meer